Tuesday, October 1, 2013

ရဲရင့္သစၥာေမးခြန္းမ်ား

မြတ္စ္လင္မ္ေတြႏြားသတ္တာ ဘာျဖစ္တယ္၊ ညာျဖစ္တယ္ ေအာ္ဟစ္
ေနသူမ်ား၊ အမဲသားငါး မစားရဘူး၊ အမဲသားငါးမလႈရဘူးလို႕ ေဂါတမ
ဗုဒၶကိုယ္ေတာ္တိုင္ သက္ေသျပထားတဲ့တစ္ခ်က္ ပိဋကတ္ေတာ္ထဲ က
ထုတ္ျပ ႏိုင္ရင္ ကြၽန္ေတာ္ ရဲရင့္သစၥာ က ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာကို
မဆိုင္းမတြ ကူးေျပာင္းပါ့မယ္။ မျပႏိုင္ရင္ေတာ့ ေအာ္ဟစ္မေနၾကနဲ႕ေပါ့။
ဘယ္ႏွယ္လဲခင္ဗ်?

People who are shouting "Muslims are killing cows bla bla bla"....
I, Ye Yint Thitsar will convert to Theravada Buddhism without
hesitation if anyone could extract a single piece from Pitaka
in which the Ven Gautama Buddha himself proved that meat and
fish should not be eaten, should not offer meat and fish charity
by killing. If cannot show, do not keep on shouting. How about this? 
==========================================================
သူေမးကထဲက ေမးခြန္းၾကီးကအမွားၾကီးေလ....  အမဲသားမစားရဘူး ... အမဲသားငါးမလွဴရဘူးလို႕ ... ဘုရားရွင္မွမေဟာခဲ့တာ... ပါဏာတိပါတာ ကံ ဆိုတာ..... ဘယ္လိုနည္းနဲ႕ပဲသတ္သတ္... ပါဏာတိပါတာ ကံေျမာက္ေၾကာင္း ( ၅ ) ပါးနဲ႕ ၊ ပေယာဂ ( ၈ ) ပါးနဲ႕ ျပည့္စံု ပါက ငရဲၾကီးပါတယ္ရွင္...။
အသားမစားဖို႕ တားျမစ္ထားျခင္း မရွိပါဘူး....။ မိမိစားဖို႕ ဒါမွမဟုတ္ .... လွဴဖို႕အတြက္ မသတ္ရတာပါ ...စားဖို႕ လွဴဖို႕၀ယ္တာကိုတားျမစ္ မထားပါဘူး...။
ပါဏာတိပါတ အဂၤါ၅-ပါး။

သတ္မႈကံေျမာက္ ဆံ ုးျဖတ္ခ်က္အေၾကာင္းငါးပါး၊၎င္းအဂၤါ ၅-ပါးတို႔ႏွင့္ ျပည့္စံုက ထိုသိကၡာပုဒ္ပ်က္၏ ။

(၁)ပါဏ-သက္ရွိသတၱ၀ါျဖစ္ျခင္း၊


(၂)ပါဏသညိတ-သက္ရွိသတၱ ၀ါဟု မွတ္သိျခင္း၊

(၃)ဃာတ စိတၱသတ္လိုေသာ စိတ္ရွိျခင္း၊

(၄)ဥပကၠမ-လံု႔လၪပျခင္း၊

(၅)မရဏ-ထိုလံု႔လေၾကာင့္ ေသျခင္း။

ပါဏာတိပါတ၏ပေယာဂမ်ိဳး၈-ပါး။ ။ပါဏာတိပါတကံ ျဖစ္ႏိုင္ ျခင္း၏ အေၾကာင္းတရားမ်ိဳးရွစ္ပါး၊ ပါရာဇိကဏ္ အ႒ကထာမွ။

(၁)ဥဒိႆ ပေယာဂ- သတၱ၀ါကိုရည္မွတ္၍သတ္ျဖတ္ ထိုးခုတ္ျခင္း၊

(၂)အႏုဒၵိႆ ပေယာဂ-သတၱ၀ါတစံုတခုကို ရည္မွတ္ျခင္းမရွိဘဲ ဘာေကာင္ေသေသဟု ပစ္ခတ္ ထိုးခုတ္လိုက္ျခင္းမ်ိဳး၊

(၃)သာဟတၳိကပေယာဂ-ကိုယ္တိုင္သတ္ပုတ္ ထိုးခုတ္ျခင္း၊

(၄)အာဏတၱိက ပေယာဂ-သူတပါးကို ေစခိုင္းျခင္း၊

(၅)နိႆဂၢိယ ပေယာဂ-အေ၀း၌ေနေသာ သတၱ၀ါကို ျမႇား လွံ ေသနတ္ စသည္ျဖင့္ ပစ္ခတ္ျခင္း၊

(၆)ထာ၀ရ ပေယာဂ-အျမဲတည္ေန၍ေသေစႏိုင္သည့္ တြင္းတူးထားျခင္းçေဆး၀ါးအစီအရင္ ထားျခင္းစသည့္ အရာမ်ိဳး၊

(၇)၀ိဇၨာမယ ပေယာဂ-ဓာတ္႐ိုက္ ဓာတ္ဆင္ ဂါထာမႏၲရား စေသာ အစီ အရင္တို႔ျဖင့္ ေသေအာင္လုပ္ျခင္း၊ (၈) ဣဒၶိမယပေယာဂ-မိမိ ကမၼဇိဒၶိ တန္ခိုးျဖင့္ သတၱ၀ါတို႔ကို ေသေစျခင္း။

ဒါက အသတ္သတ္ျခင္းနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ တင္ျပတာပါ...
ေနာက္ၿပီး သတ္တာနဲ႔ စားတာ လွဴတာ မတူပါ...ဒီေတာ့ တြဲထားတယ္ဆိုထဲကိုက ကိုယ္လိုခ်င္သလို အသုံးခ်ထားတယ္ ဆိုတာ သိသာလွပါတယ္ ခင္ဗ်ားး...
 "ပါဏာတိပါတာ ေဝရမဏိသိကၡာပဒံ သမာဒိယာမိ" ဆုိတာ "သတၱဝါတုိ႔၏ အသက္ကို သတ္ျဖတ္ျခင္းအမႈကိစၥတို႔အား မျပဳလုပ္ပဲ ေရွာင္ၾကဥ္မည္ဟုေသာ သိကၡာပုဒ္အား ထိန္းသိမ္းေစာက္ေရွာက္ျခင္း" ျဖစ္ပါတယ္။ သတၱဝါဆုိတာ ႏြားမွ မဟုတ္ပါဘူး။ သက္ရွိသတၱဝါေတြ အားလံုးကို ဆုိလုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။ သီလ တစ္ပါးေပးၿပီး တားျမစ္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ရဟန္းတို႔၌ ဥဒၵိႆမံသ ေခၚ ရည္၍ သတ္ေသာအသားကို သိလ်က္၊ ျမင္လ်က္၊ ယံုမွားလ်က္ စားလွ်င္ အျပစ္ရွိသည္။ ဥဒၵိႆမံသ ဆိုသည္မွာ မိမိအတြက္ ရည္ရြယ္သတ္ေသာအသားမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားအဖို႔ ထိုအသားကို မိမိအတြက္ ရည္ရြယ္၍သတ္ေၾကာင္း သိလွ်င္၊ ျမင္လွ်င္၊ ၾကားသိလွ်င္၊ ယံုမွားသံသယရွိလွ်င္ပင္ မစားရေပ။ စားလွ်င္ ၀ိနည္းေတာ္အရ အာပတ္သင့္ၿပီး အျပစ္ရွိပါတယ္။ အကယ္၍ မဆင္မျခင္ပဲ စားခဲ႔ေသာ္ ထုိရဟန္းသည္ သံရည္ပူ သံရည္ခဲေတြကုိ စားေနသည္ဟု ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ဆံုးမထားပါတယ္။

လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၌ကား ထိုကဲ့သို႔ ဥဒၵိႆမံသအတြက္ အျပစ္မရွိေပ။ မိမိကိုယ္တိုင္ သတ္ျခင္း၊ သတ္မည္ဆိုသည္ကို သေဘာတူျခင္း၊ သတ္ရန္ တိုက္တြန္းျခင္း၊ ႏႈိးေဆာ္ျခင္း၊ အရိပ္အျမြက္ျပျခင္း မ်ိဳးျပဳခဲ႔လွ်င္ရွိေသာ္ အျပစ္ရွိသည္။ ၄င္းမွလြတ္လွ်င္ကား မိမိအတြက္ သတ္သည္ဟု ျမင္ၾကားသကၤာ ရွိေစကာမူ စား၍ အျပစ္မရွိပါ။ သတၱဝါေတြရဲ႕အသားကုိ မစားရဘူးလုိ႔ မေျပာေပမယ္႔ အဲ႔ဒီ႔အခ်က္ေတြျဖင္႔ ကုိက္ညီတယ္ဆုိရင္ မစားသင္႔ မစားအပ္ဘူးလုိ႔ ဆံုးမထားပါတယ္။

မလွဴအပ္ေသာ အလွဴ (၁၀) မ်ဳိး...

(၁) မဇၨဒါန - မူးယစ္ေစတတ္ေသာ ေသရည္ေသရက္ လွဴျခင္း။
(၂) သမဇၨဒါန - ပြဲလမ္းသဘင္ စသည္အားျဖင့္ လွဴျခင္း။
(၃) ဣတၳိဒါန - ေမထုန္မႈျပဳရန္ မိန္းမ လွဴျခင္း။
(၄) ဥသဘဒါန - ေမထုန္အမႈျပဳရန္ ႏြားလား ဥႆဘ စသည္ လွဴျခင္း။
(၅) စိတၱကမၼဒါန - ကာမဂုဏ္စိတ္ ျဖစ္ေစရန္ စာပန္းခ်ီကားခ်ပ္ လွဴျခင္း။
(၆) သတၳဒါန - သတ္ျဖတ္ညွင္းဆဲရန္ တုတ္၊ ဓား လက္နက္ လွဴျခင္း။
(၇) ၀ိသဒါန - ေသလိုက ေသေစရန္ အဆိပ္ကို လွဴျခင္း။
(၈) သခၤလိကဒါန - လက္ထိပ္၊ သံေျခက်ဥ္းကို လွဴျခင္း။
(၉) ကုကၠဳဋ သူရကဒါန - သတ္ျဖတ္စားေသာက္ရန္ ၾကက္၊ ဘဲ၊ ႏြား၊ ဝက္၊ ငါး၊ ပုဇြန္ စသည္ လွဴျခင္း။
(၁၀) တုလာကူဋ မာနကူဋဒါန - ေရာင္း၀ယ္ရာ၌ စဥ္းလဲ ေကာက္က်စ္ ရန္ မမွန္ေသာ တင္း၊ ေတာင္း၊ အေလး၊ ခ်ိန္ခြင္ အတိုင္းအတာ လွဴျခင္း။ အထက္ပါ လွဴျခင္းမ်ိဳး မလွဴအပ္ဘူးလုိ႔ ဆံုးမထားပါတယ္။
ကိုရဲေျပာတဲ့ အခ်က္မွာ Logical Fallacy ၁ခ်က္ ကို စေတြ႕ရတယ္။

(၁) အသက္သတ္ျခင္း (မြတ္ဆလင္ တို႔အစဥ္အလာ အားျဖင့္ ႏြားျဖင့္ပူေဇာ္ျခင္း)

(၂) အသားစားျခင္း (အမဲသားငါး မစားရဘူး ၊ မလႉ၇ဘူး လို႔ေျပာထားရင္)


အဲ့မွာ မတူတာက ႏြားနဲ႔ ပူေဇာ္ဖို႔ႏြားကို ေသဆံုးေစရတာနဲ႔ အမဲသားငါးကို (စားသံုးျခင္း၊ လႉျခင္း) ဟာ ထပ္တူျပဳလို႔ မရတာပဲ။

အမဲသားငါးကို စားသံုးတာကို မတားျမစ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ သတ္ျခင္း ကို တားျမစ္ပါတယ္။ သတ္တဲ့သူ တေယာက္မွ မ႐ွိလို႔ ေရာင္းမည့္သူမ႐ွိရင္လဲ ကိုယ့္ ဝမ္းအတြက္ သူတပါးအသက္နဲ႔ မျဖည့္ရပါ။ အေျခခံ ဒသနက သူလဲ ကိုယ့္လို အသက္႐ွင္ခ်င္သူ...ကိုယ္လဲ ေသရမွာ ေၾကာက္သူ။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔ သူမ်ားဘဝကို မဖ်က္ဆီးဘူး ဆိုတဲ့ အေျခ ခံပါ။

Cross Question က ဒါျဖင့္ သူမ်ားေရာင္းတာ ဘာလို႔စားသလဲ။

-ေရာင္းသူသည္ သူ႔ေငြအက်ိဳးအျမတ္အတြက္ အကုသိုလ္ကိုယူပါတယ္။
-ကိုယ့္အတြက္ေၾကာင့္ဒီသတၱဝါ ကို သူ သတ္တာမဟုတ္ပါ။
-ဝယ္သူမ႐ွိရင္ သတ္သူဘယ္႐ွိမလဲ ဆိုေသာ္လဲ အမႈဟာ က်ဴးလြန္သူလက္ထဲမွာ ႐ွိပါတယ္။
-ဝယ္တန္ေကာင္းရဲ႕ဆိုတဲ့ မတိက်မႈသာ႐ွိပါတယ္။
ဒီေတာ့ ေစ်းမွာလာေရာင္းတာကို 'ၾကံုလို႔ ဝယ္ရင္'ျပသနာမ႐ွိ။

သို႔ေသာ္ မနက္ျဖန္အသားစားမယ္။ ဒီည အေကာင္ထြားထြားသတ္ပါေစ လို႔ စိတ္ေဇာျဖစ္ေနရင္ အကုသိုလ္ပါ။

ဗုဒၶဝါဒမွာ အသားစားျခင္းေ႐ွာင္ျခင္းဟာ အဓိက မဟုတ္ပါ။ ကိုယ့္ပါးစပ္ေၾကာင့္ သတၱဝါ တေကာင္ ဘဝ မပ်က္စီးေရးသည္သာလ်ွင္ အဓိက ျဖစ္တယ္။

အသားမက အရြက္ပဲစားစား ဒါကို စြဲလမ္းစိတ္ႀကီးနဲ႔သာယာေနလ်ွင္ စိတ္စင္ၾကယ္မႈ အတြက္ မေကာင္းလို႔ သြန္သင္တယ္။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ စိတ္စင္ၾကယ္ဖို႔ ေနထိုင္ရင္း သူတစ္ပါး ကိုယ့္ေၾကာင့္ ဒုကၡမျဖစ္ေအာင္ ကိုယ္ခ်င္းစာ စိတ္နဲ႔က်င့္သံုးျခင္းသည္ဗုဒၶရဲ႕ ေလာကေနနည္းနဲ႔ ထြက္ေျမာက္ နည္း အျခ ခံပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အေပၚက အဆိုကေတာ့ Premise 1 နဲ႔ 2 မွာ ကို ဟန္ခ်က္လြဲေနလို႔ Logical Fallacy ထဲ ဝင္သြားပါတယ္။
Logical Fallacy ဆုိတာကို ထပ္ဖြင္႔ပါမယ္။

(1) Sacrifice "cow" for holy purpose (Premise ---1) : Action---> Killing a cow.

(2) Eating meat and/or offering meat is not prohibited in Buddhism (Premise 2): Action---> Eating/Offering


အဆုိ (၁) မွာ သတၱဝါဟာ မုခ် ေသ ရမယ္။

အဆို (၂) မွာ အသားစားၿခင္း၊ အသားလွဴၿခင္း ကိစၥဟာ "သတ္ဖို႔" (ဧကန္မုခ် )မလိုဘူး။ သတ္ကို သတ္မွ ဒါနေၿမာက္မယ္ဆုိထားတာမဟုတ္။ သတ္ကိုသတ္ၿပီး လွဴမွ ဒါန ေၿမာက္မယ္ဆုိရင္ေတာ႔ ဒီ (1) n (2) ကို ခ်ိတ္ေၿပာတာက သဘာဝက်ပါတယ္။

အသားစားၿခင္း၊ လွဴၿခင္းကို ဆက္ခ်ဲ႔လိုက္ရင္

-စားဖုိ႔သတ္တာ
-လွဴဖို႔သတ္တာ
-စားဖု႔ိ ဝယ္တာ
-လွဴဖို႔ ဝယ္တာ

အဲ႔လို ဆက္ၿမင္လို႔ရမယ္။ ဘယ္နည္းနဲ႔ပဲ သတ္သတ္..သတ္ၿခင္းသည္ အၿပစ္မုခ်ၿဖစ္ပါတယ္။

စားဖို႔ဝယ္တာမွာေတာ႔ အေပၚက ရွင္းခဲ႔သလိုပါပဲ။ ကိုယ္႔အတြက္ရည္ရြယ္ၿပီးသတ္တာမဟုတ္တဲ႔အတြက္ ကိုယ္႔မွာ Responsibility ထြက္မလာဘဲ သတ္သူမွာသာလွ်င္ တာဝန္လံုးလံုးရွိပါတယ္။

-မည္သူ႔အတြက္သတ္သည္လို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိၿခင္း
-မည္သူလာဝယ္ပါမည္လို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိၿခင္း

-လာဝယ္မည္႔သူတစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ် မရွိသည္လဲၿဖစ္ႏုိင္ၿခင္း

စတဲ႔ အေနအထားေတြကို ဆင္ၿခင္လိုက္ရင္ Responsibility ဆိုတာဟာ ရွင္းလင္းသြားမွာပဲၿဖစ္ပါတယ္။

-လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္သတ္တယ္ဆုိရင္
-လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ ဝယ္ေနက်မို႔သတ္တယ္ဆိုရင္

ဒါေတြဟာ အၿပစ္မကင္းေၾကာင္း၊ မစားအပ္တဲ႔အသားၿဖစ္ေၾကာင္း ဆံုးမၿပီးသားၿဖစ္ပါတယ္။

အဆို (၁) အရ ၿပဳမူၿခင္းၿပ သည္ သတ္ၿဖတ္ၿခင္း ၿဖစ္ၿပီး

အဆုိ (၂)သည္ စားသံုးၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။

အဆို(၂)မွာ စားသံုးၿခင္းဆုိတာသည္ သတ္ၿဖတ္ၿခင္းနဲ႔ တုိက္ရိုက္ထပ္တူမက်တဲ႔အတြက္ Premise ေခၚ ကနဦးအဆုိလြဲေခ်ာ္ၿပီး အေတြးအေခၚပိုင္းလြဲမွားေကာက္ယူၿခင္း ေခၚ Logical Fallacy ၿဖစ္တယ္လို႔ ဆုိတာပါ။
 

No comments:

Post a Comment